Højmark Sognehus
Hvad er Højmark Sognehus og hvem står for det?
Vi vil fra bestyrelsens bag Højmark Sognehus gerne informere lidt om Sognehuset, da vi kan forstå, at det ikke er alle der kender til, hvad det må bruges og hvem der må bruge det.
Lidt om baggrunden:
Sognehuset blev til, da vores gamle alderdomshjem i Højmark i 2003, efter at have været brugt til asyl for flygtninge i 3 år, blev ledigt. Dengang fik sognet lov til at få en driftsaftale, hvor vi fik råderetten over alderdomshjemmet, og et mindre kommunalt driftstilskud pr. år til at drivet det for. Til gengæld skulle vi stille det gratis til rådighed for alle de foreninger, der havde til huse i Højmarks område af Sdr. Lem Sogn.
For at drive Sognehuset blev der oprettet en helt selvstændig driftsforening og indsamlet kr. 200.000,00 i sognet til istandsættelse af Sognehuset, der var ret præget af at have været asyl.
Der blev på det første årsmøde vedtaget et sæt vedtægter for bestyrelsens og driftsforeningens arbejde, der sammen med samarbejdsaftalen med kommunen er det grundlag, der angiver, hvad vi skal og må i forhold til Sognehuset. Herunder, at vi kun har en lejer, og at det er menighedsrådet, der har Kirkegårdskontor, samt mødelokale i huset og desuden må bruge det frit til øvrige arrangementer og derfor betaler kr. 50000,00 om året til driften af Sognehuset.
Bestyrelsen består af 4 på årsmødet valgte medlemmer og 3 medlemmer udpeget af de tre største brugere af Sognehuset.
Bestyrelsen for Højmark Sognehus 2018:
Formand: Anders Rosholm
(kontakt til menighedsrådet)
Næstformand: Rikke Strunge Mizrahi
Kasserer: Orla Forsom
(kontakt til Lokalarkiv)
Jeppe Søndergaard
Gudrun Bruhn
(kontakt til ældreklubberne)
Niels Jacob Hindhede
Hvem må bruge Sognehuset?
Det må alle foreninger, der har til huse i Højmark.
- Menighedsrådet, der har mødelokale og graverfaciliteter
- Lokalarkivet der har hele østenden i Sognehuset
- 3 ældreklubber – onsdagsklubben, husflidsklubben, der laver kort mv. om torsdagen og kortpillerne om fredagen.
- Juniorklubben, der holder til i Sognehuset onsdag aften.
- Vores lokale musikundervisning hver torsdag eftermiddag.
- PR – gruppen, der har mødelokale på 1. sal.
- Vandværket har kontordepot på 1. sal, hvor også HKF har deres arkiv.
- HKF og underudvalg herunder bruger det til møder
Desuden må privatpersoner bruge det til forskellige arrangementer, her kan nævnes:
- Legeklub for mødregrupper
- Mødested for årgangsforældre
- Konfirmandtræf
- Familietræf i relation til Højmark Samlingssted, hvor der er behov for toilet mv.
Generelt er det således, at arrangementer, der har været holdt i forsamlingshuset, ikke kan flyttes over i Sognehuset, da det ligger os meget på sinde, at vi ikke må konkurrerer med forsamlingshuset.
Det står helt specifikt i formålet med Sognehuset:
Det er Sognehusets opgave at give plads og rum til aktiviteter, der ikke normalt er i forsamlingshuset. F.eks. lokalarkiv, kirkegårdskontor, juniorklub, mødregrupper, legeklubber mv.
SOGNEHUSET KAN IKKE LÅNES TIL FESTER.
Faste brugere udstyres med nøgle til huset, mod at underskrive en nøglekvittering der ligeledes forpligter brugerne i forhold til reglerne for brug af huset, der er ophængt i køkkenet.
Øvrige lånere kontakter formanden Anders Rosholm, på tlf. 97343251. Han har styr på udlån af lokalerne, og som udleverer nøgle til midlertidige lån, f.eks. mødeaktivitet eller andet.
Skulle der være spørgsmål eller andet vedr. Sognehuset er man altid velkommen til at kontakte os i bestyrelsen, og så vil vi besvare dem.
Med venlig hilsen
Bestyrelsen for Højmark Sognehus
v/Anders Rosholm